معرفی کشور اوکراین

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اوکراین
  4. chevron_right
  5. معرفی کشور اوکراین

معرفی کشور اوکراین

معرفی کشور اوکراین

معرفی کشور اوکراین

کشور اوکراین در یک نگاه

مساحت اوكراین كه سرزمین پست و همواری است كه كه بیشتر قسمت های آن را جلگه در بر گرفته ۶۰۳۷۰۰ كیلو متر مربع می باشد.نام محلی آن اوكرین با تلفظ «اوكرائین» به معنی پیان قلمرو و یا «كرانه» می باشد.

پایتخت: شهر کیف

میادین معروف پیتخت : خرشاتیک – سیرك – استقلال

پاركهی معروف پیتخت : پارک شفچنكو – گیدروپارك

شهرهی معروف : كیف – خاركف – پولتاوا – ادسا – لوو

شهرهی توریستی و تاریخی : شبه جزیره كریمه – كیف – خاركف

موقعیت در اروپا : كاندیدی اتحادیه اروپا سال ۲۰۰۸

زبان تدریس دانشگاهها : روسی، اوكرینی، انگلیسی،آلمانی،فرانسوی

صنیع : كشتی سازی – هوا و فضا – صنیع نیروگاهی و دفاعی – فولاد

صنیع هنری : نقاشی – مجسمه سازی – موسیقی – تئاتر و سینما

علوم دانشگاهی معروف : هوا و فضا – ساخت و تولید موتورهی هواپیما – ساخت و تولید موشك وراكت – الكترومكانیك- فیزیك لیزر- مهندسی جوش – مهندسی مكانیك- مهندسی سینما – موسیقی- شاخه هی هنر- علوم پزشكی – تخصص چشم پزشكی – رادیولوژی و بیوتکنولوژی،مهندسی ژنیک پیشرفته،بیوفییک،بیوشیمی و…

محدوده جغرافییی: این كشور در شمال دریای سیاه قرار گرفته و طول سواحل سواحل آن ۲۷۸۲ كیلومتر می باشد. دریای آزوف در جنوب شرقی اوكراین جزئی از دریای سیاه به حساب می ید كه به وسیله تنگه ی كرچ به آن متصل است و میان روسیه، شبه جزیره ی كریمه و خاک اصلی اوكراین قرار دارد. این كشور از شمال به بلاروس، از شمال شرق و شرق به روسیه، از جنوب و جنوب غربی به رومانی و ملداوی و از غرب به كشورهی لهستان، مجارستان و اسلواكی محدود می شود. همچنین از طریق دریای سیاه با تركیه، بلغارستان، و گرجستان داری مرز مشترك دریایی می باشد.

اوکراین بزرگترین  کشور اروپا

اوكراین دومین كشور بزرگ اروپا به لحاظ وسعت پس از روسیه به حساب می اید كه در قرون وسطی با عنوان روسیه (كیفسكی روس) هسته ی مركزی اسلاو های شرقی محسوب می شد.
این سرزمین در پی جنگهای متعدد تجزیه شد و تحت كنترل سایر كشورها به ویژه لهستان و اواخر قرن هجدهم روسیه در آمد اوكراین پس از انقلاب اكتبر سال ۱۹۱۷ در روسیه به عنوان یكی از جماهیر سوسیالیستی محسوب می شد تا ینكه در تاریخ ۲۴/۸/۹۱ پس از فروپاشی شوروی به استقلال رسید. شیان ذكر است اوكراین حتی در زمانیكه جز اتحاد شوروی به شمار می رفت واجد حق رای در سازمان ملل متحد بود و از ۲۴ اكتبر ۱۹۴۵ عضو این سازمان محسوب می شود. این كشور یكی از اركان چهارگانه اصلی تشكیل دهنده شوروی بود كه در تاسیس و انحلال ین امپراطوری سهم به سزایی داشته است.

نژاد مردم اوکراین

نژاد اوكراینی از گروه نژاد های اسلاو شرقی می باشد.اوكراینی ها ۷۳ در صد جمعیت را تشكیل می دهند. روسها بزرگترین اقلیت نژادی در این كشور به حساب می ایند كه بیش از یك پنجم جمعیت اوكراین را تشكیل می دهند. طبق آخرین آمار در حدود ۵۰۰ هزار نفر یهودی در اوكراین زندگی می كنند كه حدود یك درصد جمعیت اوكراین را شامل می شود. اقوام ساكن دیگر در اوكراین شامل بلاروسها ۸ درصد، ملداویائی ها ۶ درصد، لهستانیها ۸/۱ درصد و ما بقی مجار ها،یونانیها، رومانیائی ها و تاتارها می باشند.

تقسیمات کشور اروپایی اوكراین

از لحاظ تقسیمات كشوری اوكراین از یك جمهوری خود مختار كریمه و ۲۴ استان تشكیل شده است.

شورا های شهری و روستاها نقش مهمی یفا می كنند و در هر یك از بخش ها، شهر ها و استان ها نماینده رسمی رئیس جمهور اداره ی امور را بر عهده دارد.

جمعیت کشور اروپایی اوكراین

جمعیت اوكراین در بین سال های ۹۲ تا ۹۵ در حدود ۵۲ میلیون نفر بود ولی با توجه به آنكه در سال های اخیر رشد جمعیت در این كشور منفی بوده است بر اساس آخرین سرشماری رسمی (۲۲ آذر ۱۳۸۰) جمعیت اوكراین ۴۱۵۰۰۰/۴۸ نفر اعلا م گردیده كه شامل ۵۴ درصد زن و ۴۶ درصد مرد و ۳۲ میلیون جمعیت شهر نشین و ۱۶ میلیون روستائی می باشد.

در سال ۲۰۱۳ جمعیت اوکراین در حدود ۴۵ میلون نفر بوده است.پایتخت آن كیف نیز ۶/۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

آب وهوای كشور اوكراین

آب و هوا در اوكراین در شمال سرد و در جنوب معتدل است. در شهر كیف ۲ تا ۳ ماه از سال یخبندان كامل است كه دما تا ۲۵ درجه زیر صفر هم میرسد.

میانگین دما در ماه ژانویه منفی ۶ درجه و در جولی مثبت ۲۰ درجه سانتیگراد است ولی در جنوب كشور حرارت در ژانویه ۴ درجه و در جولی ۲۸ درجه است.

آب وهوی كشور اوكراین در تابستان معتدل و در زمستان سرد است به نحوی كه حتی تا ۲۵ درجه زیر صفر نیز میرسد و شبیه به آب و هوی استان اردبیل میباشد.

اختلاف ساعت تهران با کیف اوکراین

زمان كیف ((GMT+2 ، ۳۰ دقیقه عقب تر از ساعت تهران می باشد.

آب لوله كشی آشامیدنی اوكراین

آب: آب لوله كشی آشامیدنی نیست و باید آب معدنی تهیه نمایید.

برخورد با خارجیها در كشور اروپایی اوكراین

بر اساس قوانین كشور اوكراین خارجیانی كه بصورت قانونی در این كشور اقامت دارند و فاقد ملیت اوكراینی هستند میتواننــد از حقوق افراد اوكراینی برخوردار شوند

زبان مردم كشور اروپایی اوكراین

زبان مردم اوكراین از گروه زبان های اسلاو شرقی است و شباهت زیادی به زبان روسی دارد.به عبارت دیگر لغات مورد استفاده در زبان اوكراینی بیشتر بر گرفته از زبان لهستانی است ولی دستور زبان این زبان به مانند زبان روسی می باشد.

زبان روسی بیشترین رواج را پس از زبان اوكراینی در این كشور دارد. اخیراً با هدف انسجام بخشیدن به زبان و فرهنگ اوكراینی اهمیت بیشتری به آن داده می شود و این امر باعث بروز اختلافاتی میانی اوكراینی ها و روسها از یكسو و دو كشور روسیه و اوكراین از سوی دیگر شده است. این امر در مناطق غربی اوكراین به ویژه لووف باعث تنشها حتی خونریزی هم شده است. ضمناً الفبای زبان اوكراینی نظیر زبان روسی سیریلیک می باشد و تفاوت میان این دو اندك است.

پرچم كشور اروپایی اوكراین

پرچم اوكرین متشكل از دو رنگ آبی در قسمت بالا و زرد در پائین می باشد.رنگ زرد سمبل مزارع گندم اوكراین می باشد. به روایت دیگر دو رنگ آبی و زرد این پرچم مظاهر آب و آتش نیز محسوب شده اند.

نشان ملی كشور اروپایی اوكراین

پس از استقلال اوكراین «سر نیزة سه شعبه» نشان رسمی اوكراین شناخته شد. «نیزة سه شاخه» در مناطق مركزی اوكراین از قرن ۶ میلادی به عنوان سمبل «قدرت» شناخته شده است.

این نشان در زمان دولت شهرهای روس كیف مورد استفاده قرار می گرفت. در برخی تعابیر این نشان مظهری از سرنیزة جنگی تلقی شده و در برخی تفاسیر دیگر مظهر شاهین در حال شكار، كمان خمیده با تیر و در نهایت تثلیث مقدس (پدر، پسر، روح القدس) معرفی شده است. به هر حال اكثریت بر این باورند «سرنیزة سه شعبه» مظهر قدرت برتر می باشد. نشان نیزه ی سه شعبه و پرچم اوكراین برای اولین بار به طور رسمی توسط اولین دولت مستقل اوكراین یعنی «جمهوری مردمی اوكراین» در سال ۱۹۱۸ به كار رفت.

واحد پول كشور اروپایی اوكراین

واحد پول اوكراین كوپک و ۱۰۰ كوپك ۱ گریونا است.

نرخ برابری ارز:

هر دلار آمریكا برابر ۸ گریونا

در اغلب فروشگاههای عمومی و خصوصی، هتل ها، فرودگاهها و صرافیهای رسمی برای تبدیل ارز وجود دارند كه به نرخ آزاد عمل می كنند.

مذهب كشور اروپایی اوكراین

نا سال ۹۸۸ میلادی ساكنین اوكراینی فعلی نیز به مانند بسیاری از مردم اروپا بت پرست بودند ولی با پذیرش آیین مسیحیت از سوی پرنس ولادیمیر این كشور نیز مسیحی شد.

در سال ۱۰۵۴ به دنبال تكفیر متقابل پاپ روم و پاتریاک بیزانس مذهب ارتدوكس توسط پاتریاک بیزانس به وجود آمد و كشور های زیادی از جمله دولت شهر روس كیف (اوكراین، روسیه و بلاروس) ارتدوكس گردیدند و به همین دلیل بیشتر مردم اوكراین تابع كلیسای ارتدوكس بوده و اقلیتی تابع كلیسای كاتولیک می باشند كه بیشتر ساكن نواحی غرب اوكراین نواحی غرب اوكراین هستند. علاوه بر ارتدوكسها و كاتولیک ها، پیروان مذهب پروتستان و برخی فرقه مسیحی نیز در اوكرین وجود دارند. یهودیان هم داری كنیسه های مختلف هستند (در كیف ۲ كنیسه) كه مراسم مذهبی خود را انجام می دهند.

مسلمانان كشور اوكراین

آذریها شیعه اثنی عشری بوده و مابقی اهل تسنن هستند. دین مبین اسلام توسط تركهای عثمانی و بازرگانان كشورهای شرقی در اوكراین رواج پیدا نموده و گفتنی است در حال حاضر ۳۲۷ تشكل اسلامی در اوكراین مشغول فعالیت می باشند. در شبه جزیره ی كریمه مساجد زیادی وجود دارد ولی در سایر شهرها مسلمانان به دلیل عدم وجود مسجد بری انجام تكالیف دینی مشكل دارند. در شهر كیف نیز مسجدی احداث شده كه هنوز به اتمام نرسیده لكن روزهای جمعه از آنان بری اقامه فریضه جمعه بهره برداری می شود.

قبله: ۱۷درجه و ۳۵ دقیقه به سمت جنوب شرقی

رودخانه های مهم كشور اروپایی اوكراین

در اوكراین رود های فراوانی جریان دارند كه عمدترین آنها دنیپر، دونتس و بوگ جنوبی می باشند.

دنیپر كه سرچشمه آن كوههای روسیه و بلاروس هستند پس از ولگا و دانوب بزرگترین رود اروپا محسوب می شود و فقط سه ماه از سال آب آن منجمد می گردد.

دریا های کشور اروپایی اوکراین

دریای سیاه و دریای آزوف

بنادر معروف : اودسا، یلیچفسكی، نیكلیف، سیواستاپل، یالتا و كرچ

انرژی كشور اروپایی اوكراین

حدود ۴۵ درصد از برق مصرفی این كشور از ۵ نیروگاه هسته ای این كشور تامین می گردد كه با توقف كار نیروگاه هسته ی چرنوبیل در ۲۵ آر ماه ۷۹، تعداد این نیرو گاهها به ۴ نیروگاه رسید و بنا به ادعای مقامات اوكراینی ۷ درصد از توان تولید الكتریسیته نیروگاه هسته ای این كشور كاسته شد.

مابقی برق مصرفی و مورد نیاز كشور از طریق ۳۲ نیروگاه حرارتی و برق آبی این كشور تامین می شود.این كشور داری ۳ ناحیه ی فقیر نفت خیز در مناطق ناحیه ی كارپات (غرب كشور) دنیپرو پتروفسك و دونتسك (شرق كشور) و پیریچرنومورسك كریمه (جنوب كشور) می باشد. میزان تولید نفت در این ۳ ناحیه بسیار محدود بوده و كمتر از ۵ درصد مصرف كشور را تامین می كند لذا صرفاً در داخل كشور مصرف می شود.

فهرست